اسفند یار رحیم  مشائی :

رسانه باید افشا كند كه چه كسانی مانع رشد مملكت هستند


یزدفردا "رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: رسانه باید فضایی فراهم كند كه كسانی كه در راه خدمت به مردم هستند بزرگ شمرده شوند و افشا كند كه چه كسانی مانع رشد مملكت هستند.

به گزارش یزدفردا به نقل از سایت شخصی مشایی :اسفندیار رحیم مشایی شب گذشته (جمعه شب) در مراسم اختتامیه جشنواره طنز و تبسم كه در سالن اجلاس سران برگزار شد گفت: بسیار خرسندم كه امروز در این محفل ارزشمند و صمیمی كه با محور شادمانی تشكیل شده حضور پیدا كرده‌ام و خوشحالم كه دوباره همكارانم در رادیو را در این محفل ملاقات می‌كنم بدون اغراق همیشه حس رادیویی بودن را در خودم سراغ دارم آن زمان كه رادیو بودم دوستان می‌گفتند كسانی‌كه خاك رادیو را خورده‌اند نمی‌توانند از آن بیرون بیایند و من شهادت می‌دهم كه بیرون آمدن از مكتب رادیو كار دشواری است.
وی افزود: رادیو رسانه پرنفوذ و بسیار ارزشمند است و از ویژگی‌های آن بسیار می‌توان سخن گفت: فكر می كنم آن ارتباط معنایی كه رادیو برقرار می‌كند سایر رسانه‌ها قدرتش را ندارند و صورت خیال آن فوق‌العاده ارزشمند است. امروز در این جایگاه به‌دنبال این هستیم كه یكی از ظرفیت‌های بزرگ رسانه‌ای كشور را قدر بشناسیم و واقعیت آن را مورد تأكید قرار دهیم.
مشایی اظهار داشت: طنز یك ظرفیت بسیار بزرگ است كه در رسانه به محوری‌ترین شكل می‌تواند پیام خود را منتقل كند، از لحاظ روانی وقتی شما قرار است با كسی صحبت كنید طبیعی است وقتی او سرحال‌تر است باید به او مراجعه كنید درخواست از كسی كه مشكل دارد، عصبی است، تحت فشار و غمگین است منطقی به نظر نمی‌رسد؛ اما وقتی چهره كسی شاد و با تبسم است زمان برقراری ارتباط و خواستن است این منطق حالات انسانی است و همه آن را تجربه كرده‌ایم و در همه انسان‌ها وجود دارد از گذشته تاكنون و پیش‌بینی می‌شود در آینده نیز چنین باشد.
رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در جمع هنرمندان عرصه طنز عنوان داشت: رسانه‌ها كارشان انتقال پیام و ارتباط بین آحاد یك ملت است، رسانه‌ها مسئولیت ایجاد اتحاد در یك ملت را به‌عهده دارند.
رسانه كارش تمیز دادن كار خوب و بد از یكدیگر است و باید فرصت بدهد كه نواقص برطرف شوند و اجازه ندهد كه یك روند غلط ادامه پیدا كند و باید از جریان بالنده و رونده مثبت حمایت كند باید فضایی را فراهم كند كه آن كسانی‌كه در راه خدمت به مردم هستند بزرگ شمرده شوند آن كسانی‌كه در راه یك ملت خدمت می‌كنند را به مردم معرفی كند و افشا كند كه چه كسانی هم مانع رشد مملكت هستند.
وی تصریح كرد: گاهی برنامه‌ها خیلی خشك، بی‌روح و در قالب‌های كم اثری عرضه می‌‌شود و گاهی هم در قالب زیبا، جذاب و طناز ارائه می‌شود شما اگر بخواهید كالایی در بازار بخرید فقط كالای شما را نگاه نمی كنند و بسته‌بندی آن هم مهم است در اقتصاد بخش مهمی نحوه ارائه تولید است و ظاهر و قیافه‌اش مهم است حتی غذایی كه جلوی شما می‌گذارند جدای از طعم صورت آن را می‌بینید گاهی چهره و صورت گونه‌ای است كه شما شاید به سمت آن نروید.
مشایی با بیان اینكه كسی كه خود را آراسته نكند در جامعه قدرت انتقال پیام ندارد، گفت: چرا یك انسان مؤمن حق ندارد ناراحتی‌های خود را در جامعه به دیگران عرضه كند؟ تكلیف دینی داریم كه در برخورد با مردم مشكلات خود را پنهان و با خوشرویی با مردم ارتباط برقرار كنیم كسانیكه با افسردگی در جامعه حضور پیدا می‌كنند از انرژی جامعه می‌كاهند تكلیف انسان این است كه چهره گشاده ای در برخورد با مردم داشته باشد كه صفت بهشتیان است كسانیكه می‌خواهند به بهشت بروند باید این تمرین را بكنند.
وی ادامه داد: یك پیام مهم اگر بد بسته‌بندی شود كم‌اثر می‌شود طنز نیز یك بسته‌بندی برای ارائه یك حقیقت است می‌خواهید مسئولان كشور را آگاه و بیدار كنید از طنز استفاده كنید، طنز است كه تیز و برنده است اما درد ندارد من شهادت می‌دهم كه منزلت كسانی كه در صدا و سیما حضور دارند و با مردم گفت‌وگو می‌كنند بسیار بالاست همه انسان‌ها مشكل دارند و جامعه ما تا جامعه موعود كه غم و رنج و درد رخت بر خواهد بست این‌طور است جامعه درگیر است مشكلات روحی، اقتصادی و ... وجود دارد بروز دادن اسوه‌های درونی امر طبیعی است و جریان خود بخودی است كه منجر به سبك شدن یك انسان می‌شود. حال اگر كسی بخواهد هر روز پشت میكروفن بیاید یا در تلویزیون حاضر شود و بخواهد حالات خود را مخفی كنید كار سختی است اگر تهیه كننده رادیو یا كارگردان شاد نباشد موسیقی شاد گوش نمی‌كند اما او به خاطر مردم این كار را می‌كند هنرمندان نیز افرادی مثل بقیه جامعه هستند و حتی گرفتاری‌هایشان بیشتر از بقیه است اما چون عاشقانه كار می‌كنند و خیلی اهل حساب و كتاب نیستند برخی از آن‌ها بعد از سالها دارای مشكلات مادی بسیار هستند.
رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینكه انتخاب لحن شاد كار بسیار سختی است اظهار داشت: همكاران ما در صدا و سیما در طول سالیان دراز این كار سخت را انجام می‌دهند اگر كسی بیماری سختی فرزندش داشته باشد حاضر نیست جلوی كسی بنشیند و حالش را ندارد اما كسی كه در صدا و سیما كار می‌كند این حق را برای خود قائل نیست كه مشكلش را اعلام كند باید مشكلاتش را فراموش كند و با مردم از عشق و شادمانی حرف بزند نمی‌دانم چه تعریفی از عبادت وجود دارد اگر عبادتی بالاتر از خدمت به خلق نباشد چه عبادتی می‌تواند غصه‌های یك خلق را كم كند و فرصت شكوفایی را فراهم كند.
وی ادامه داد: انسان بالغ حتماً شادمان است بعضی وقت‌ها بعضی از برداشت‌های ناصحیح به نام دین است و من تكلیف دارم آن را بیان كنم؛ مثلاً عبوس چه ربطی به جدی دارد آدم جدی یعنی فرصت‌ساز و عبوس بودن یعنی فرصت سوز و جنس آن متفاوت است. دین از ما دعوت به شادمانی و نشاط كرده است عقل چه می‌گوید؟ كدام عقل است كه غم و غصه را به شادمانی و نشاط ترجیح می‌دهد؟ نه دین بر غصه تأكید دارد و نه عقل. غم با غصه فرق دارد اگر ما در دینمان غم داریم این غم تاریخی دارد غم ما از جنس اعتراض است و یك سیاست استراتژیك و به‌خاطر درد بی‌عدالتی است كه اینكه بین افق‌های متعالی و آنچه در جامعه وجود دارد فاصله است. باید هم نسبت به وجود فقر در جامعه غمگین باشیم مادام كه كسانی هستند كه از فقر زجر می‌كشند ما حق شادمانی نداریم مكتب ما مكتب انسان، خدا و شادمانی است. به‌طور طبیعی اگر شما با كسی دوست هستید كه هر بار یك خبر بد بدهد و حال آدم را بگیرد دیگر كسی حاضر نیست با او مواجه شود و به او فكر كند؛ اما وقتی شما فردی را می‌بینید كه دیدن او مترادف با ادبیات و چهره خوش است معلوم است كه همیشه مشتاق ملاقات با او هستید اول صورت ماسك اثر بخش است، لبخند از ارزش‌های انسانی است خداوند از خشنودی قلب مؤمن خشنود است و هر كس قلبی را خشنود كند كاری ملكوتی انجام داده است.
وی در پایان گفته‌های خود ضمن سپاسگذاری از كسانیكه در صدا و سیما كار می‌كنند گفت: از همه عزیزان كه سالیان سال است مردم را می خندانند و غم را از دل مردم پاك می‌كنند و تبسم و شادی را به مردم می‌دهند و امكان رشد و تعالی در ملت ایران فراهم می‌كنند تشكر می‌كنم ملت ایران ملت بزرگی است و از ویژگی‌های آن شادی است ملتی كه امروز بیشتر از هر وقت دیگری به شادی نیازمند است.

یزدفردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا